vrijdag 28 maart 2014

Ook dit kan met Panpastel: Aquareleren! Tutorial

Hallo,
ik kleur al een tijdje bloemen, vlinders en poppetjes in met Panpastel, daarbij gebruik ik het pastelpoeder redelijk droog, alleen voor diepe schaduwen maak ik mijn penseel een beetje nat. 
Vandaag wil ik jullie stap voor stap laten zien hoe je de Panpastels kan gebruiken als een aquarelverf. 
In dit geval heb ik kant en klare plaatjes, de zognaamde Paintables van Prima gebruikt, ze zijn geprint op een soort aquarelpapier.
Ik heb er ook al poppetjes mee ingekleurd, die laat ik later zien.

Hier zie je eindresultaat, ik wil er nog een kaart omheen bouwen


Ik gebruik een waterpenseel, dit keer in tegenstelling tot anders, gevuld met water. Je mag bij deze techniek redelijk veel  water gebruiken. Je legt steeds een dun laagje kleur op je vlak, dat laat je wat drogen en dan breng je er de volgende lagen op.


Hier ligt het klaar, het pallet met kleuren, de paintables en een waterbrush.


Breng enkele lagen Panpastelverf aan met de groene kleur en gebruik op de schaduwplekken een mengsel van groen en een beetje bruin. Ik neem aan de rand van het pannetje met de waterbrush het poeder op, dit wordt meteen verf door het vocht in de haren van het penseel. Je kunt ook met een droog penseel poeder op een sheet of bordje leggen en dat met water nat maken. Dit heb ik in een volgende stap gedaan, omdat ik toen kleuren wilde mengen. Doe wel voorzichtig en dep niet midden in de pan.


Leg hier over heen op enkele plaatsen een laagje Metallic, ik nam Rich Gold en Bronze. Je ziet als het opdroogt, de glimmertjes van de Metallics een rijk effect geven aan je schilderwerk.


Hier gebruik ik een sheet, waarop ik twee kleurtjes heb neergelegd. Wat vochtig gemaakt en gemengd tot de gewenste kleur.


Met deze mengkleur heb ik de bloem geverfd, ook hier eerst een dun laagje en later meer kleur aangebracht waar ik het intenser wilde hebben.


Ook nu heb ik de Metallics gebruikt voor accenten.

Als laatste heb ik ook het tekststrookje onder gekleurd met het oranjemengsel en Metallics.


Het kan bij mij niet missen, de finishing touch is gedaan met de witte Molotow marker met 1,5 mm punt, daarmee zijn de meeldraden gekleurd.
Voor deze inkleuren van dit plaatje met de aquareltechniek met Panpastel heb ik gebruikt:


Ik hoop dat jullie dit ook eens gaan proberen.

Groet Diny

11 opmerkingen:

Malika zei

Echt heel leuk gedaan. Het resultaat is prachtig

Malika

Sandra zei

mooie kleuren hoor, heel apart

mandy zei

echt gigamooi diny!

Anoniem zei

prachtig, als er in de buurt een keer een demonstratie kom ik kijken

Marianne zei

Lijkt me ook heel leuk om te doen. Bedankt voor de tip en de bloem is prachtig geworden.
xxx Marianne

corryskaart zei

hoi diny
nou mijn mond valt open van zo geweldig mooie bloem en zo duidelijk uitgelegd,GEWELDIG!!
groetjes corry

chrilvian zei

leuk gedaan!

KarinsArtScrap zei

prachtig.

gr karin

Ellie Knol zei

Prachtig, Diny! Ik neem aan dat je het water niet gebruikt op de pannetjes, of kan dat geen kwaad?

roelie zei

super mooi en duidelijke tutorial

diny

gr roelie

Janneke de Vries zei

TIP! Nooit met water in je Panpastel knoeien. Water fixeert en uiteindelijk breekt je Panpastel en dat is toch echt zonde.

Met vr. gr. Janneke de Vries